EPISODE · Mar 14, 2025 · 44 MIN
Byantikvar og selverklært materialnerd ELLEN HOLE: - Jeg er veldig positiv til Nasjonalmuseet!
from Arkitektpodden med Magnus Ravlo Stokke
Denne meldingen fra Byantikvaren tikket inn for en stund siden: "Hei. Vi leste kronikken din om Arkitekturopprøret, Ta pinnen! Veldig bra! Vi vil gjerne si noe om AO-debatten og nyansere stygt/pent så det ikke bare er følelser og synsing, uten at noen forklarer hvorfor noe er såkalt «stygt». Kunne du være interessert i å ha byantikvar Ellen Hole med i podcasten din, hvor dere kan snakke rundt dette?"Det er klart byantikvaren kan komme på besøk! ELLEN HOLE har både hatt på refleksvest og hjelm på byggeplass OG børstet støv av gamle byster før hun ble byantikvar i Oslo. Hun er et par år inn i åremålet sitt - og hun synes det går ganske bra!Hun forklarer hvorfor Plan og Bygg noen ganger overkjører hva Byantikvaren sier, hvorfor Nasjonalmuseet er vellykket, hvorfor vi også må ta vare på schtøgge ting; at vern ikke bare handler om hvordan ting ser ut - men også hva som har skjedd i bygget.Hun får også en hjemmelekse: Tilbakestille røyk-reklamen på Majorstua sånn alle de sunne ungdommene skjønner at i gamledager - da var det tøft å røyke! Hør episoden og gi gjerne feedback eller forslag til nye gjester. Omtaler og annet i episoden: Byantikvaren: https://www.oslo.kommune.no/etater-foretak-og-ombud/byantikvaren/#grefForslag til nytt Nasjonalmuseum tegnet med akvarell og fjærpenn: https://www.minerva.no/studentene-ved-ntnu-mener-arkitekturopproret-fortsetter/465749Tullin-kvartalet - vellykket tidsdybde: https://www.tullin.no/Filipstad: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/fjordbyen/filipstad/#grefhttps://www.arkitektur.no/meninger/debatt/apport-arkitekturopproeret-ta-pinnen/Dagsrevyen NRK reportasje alternativt Nasjonalmuseum, 11. mars 2025, 27 minutter ut: https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/sesong/202503/episode/NNFA19031125Send tilbakemelding!Magnus på Instagram: https://www.instagram.com/ravlosenArkitektpodden på Instagram: https://www.instagram.com/arkitekt_podden
What this episode covers
Denne meldingen fra Byantikvaren tikket inn for en stund siden: "Hei. Vi leste kronikken din om Arkitekturopprøret, Ta pinnen! Veldig bra! Vi vil gjerne si noe om AO-debatten og nyansere stygt/pent så det ikke bare er følelser og synsing, uten at noen forklarer hvorfor noe er såkalt «stygt». Kunne du være interessert i å ha byantikvar Ellen Hole med i podcasten din, hvor dere kan snakke rundt dette?" Det er klart byantikvaren kan komme på besøk! ELLEN HOLE har både hatt på refleks...
NOW PLAYING
Byantikvar og selverklært materialnerd ELLEN HOLE: - Jeg er veldig positiv til Nasjonalmuseet!
No transcript for this episode yet
Similar Episodes
No similar episodes found.