EPISODE · Jul 11, 2023 · 7 MIN
De consument is de gemeenschappelijke noemer
from Macro met Boot en Mujagić | BNR · host BNR Nieuwsradio
De consument is de gemeenschappelijke noemer als het gaat om vragen als hoe lang de hoge inflatie nog aanhoudt, of dat er ook daadwerkelijk een recessie volgt. Dat zegt macro-econoom Edin Mujagic. 'En dan gaat het met name om wat wij als consumenten spenderen', zegt hij. Mujagic stelt dat inflatie eigenlijk een weergave is van het feit dat men in korte tijd van alles heeft willen kopen, 'terwijl hetgeen dat aangeboden kan worden eigenlijk achter de vraag aankachelt', duidt hij. 'Daardoor raakt de vraag en het aanbod uit balans, en volgt er inflatie.' En de reden dat de consument - zowel in Europa als in de Verenigde Staten - in staat is om zo veel uit te geven, zit hem volgens Mujagic in het feit dat men in 2020 en 2021 'noodgedwongen besparingen' hebben opgebouwd. 'Men kon simpelweg geen geld uitgeven vanwege de lockdowns. Daar bovenop kwam allerlei steun van overheden, dus het geld hoopte zich op.' Sloot Volgens Mujagic was er sprake van een ware 'sloot aan extra spaargeld'. Dat en masse werd uitgegeven toen de lockdowns werden afgeschaft. 'Toen kon men weer naar de winkels, en dat hebben ze ook gedaan', zegt hij. En door die uitgaves, zijn spaargelden bij consumenten langzaam maar zeker geslonken.See omnystudio.com/listener for privacy information.
NOW PLAYING
De consument is de gemeenschappelijke noemer
No transcript for this episode yet
Similar Episodes
Jun 25, 2026 ·59m
Jun 23, 2026 ·42m
Jun 18, 2026 ·28m
Jun 16, 2026 ·48m
Jun 15, 2026 ·22m
Jun 13, 2026 ·69m