EPISODE · Jun 8, 2023 · 5 MIN
'Het gaat slecht en ik ben bang dat het nog slechter zal gaan'
from Macro met Boot en Mujagić | BNR · host BNR Nieuwsradio
Uit herziene cijfers van statistiekbureau Eurostat blijkt dat de eurozone in een recessie is beland. Een verwachte groei van 0,1 procent in het eerste kwartaal werd gewijzigd naar een minieme krimp van 0,1 procent, en toen zag econoom Edin Mujagic iets heel geks gebeuren: 'dan overheerst er een soort grafstemming, want we zitten in een recessie. Maar als het 0,1 procent aan de rechterkant van de nul was, stonden we hier in juichstemming dat we géén recessie hebben, terwijl het eigenlijk niks uitmaakt.'Veel belangrijker is volgens Mujagic dat de economische situatie voor veel mensen 'zwaar' aanvoelt, en daar gaat die kleine aanpassing door Eurostat niets aan veranderen. 'Voor veel mensen voelt het niet lekker aan, dan doet het er niet toe of we formeel in een recessie zitten of niet. Ook als we 0,1 procent groei hadden gehad, was het leven voor heel veel mensen nog net zo zwaar als de afgelopen maanden.'Moment van bezinningDe herziene cijfers van Eurostat kwamen voor Mujagic bovendien niet als een verrassing. Zo wisten we al dat de Duitse economie, de grootste in de eurozone, in het eerste kwartaal van dit jaar is gekrompen. En een paar weken terug meldde het CBS al dat de Nederlandse economie 0,7 procent inleverde in de eerste drie maanden. 'Het gaat slecht, en ik ben bang dat het nog slechter zal gaan', aldus de econoom. Dat het voor mensen 'niet lekker voelt', heeft volgens hem mogelijk eerder te maken met de hoge inflatie dan de tegenvallende groei, 'maar dat helpt die groei weer niet.'Overigens denkt Mujagic dat het voor onze oververhitte economie helemaal nog zo slecht niet is enige tijd in een milde recessie te verkeren. 'Een economie kan niet alleen maar groeien, af en toe is een moment van bezinning nodig, van even pas op de plaats. Dat is een recessie, daar moet je geen horrorverhalen over ophangen. Het hoort erbij, en op lange termijn wordt de economie daar alleen maar beter van.' See omnystudio.com/listener for privacy information.
NOW PLAYING
'Het gaat slecht en ik ben bang dat het nog slechter zal gaan'
No transcript for this episode yet
Similar Episodes
Jun 25, 2026 ·59m
Jun 23, 2026 ·42m
Jun 18, 2026 ·28m
Jun 16, 2026 ·48m
Jun 15, 2026 ·22m
Jun 13, 2026 ·69m