EPISODE · Jan 22, 2026 · 32 MIN
Hierom ging Trump naar het WEF | Ad Verbrugge #2190
from De Nieuwe Wereld · host De Nieuwe Wereld
In deze video analyseert Ad Verbrugge de opvallende aanwezigheid en boodschap van Donald Trump tijdens het World Economic Forum (WEF) in Davos. Waar de media zich concentreerden op bijzaken zoals Groenland, was de kern van Trumps komst een fundamentele oorlogsverklaring aan de huidige wereldorde.De kern van de boodschapTrump, samen met zijn team, bracht één duidelijke boodschap: "Globalisme is een mislukt beleid". Terwijl de Europese elite vasthoudt aan handelsverdragen en een "rules-based order", stelt Trump dat dit systeem de middenklasse in het Westen heeft uitgehold en landen afhankelijk heeft gemaakt van externe machten.Belangrijke thema's in deze analyse:De macht van de machtelozen: Hoe de onvrede onder de bevolking (het 'precariaat') leidt tot een massaal verlies van vertrouwen in instituties—vergelijkbaar met de dissidenten in het voormalige Oostblok. De aanval op de financiële elite: Trump keert zich tegen de 'hoogfinans' (Wall Street en de City) en pleit voor een terugkeer naar de reële economie, industriële groei en betaalbare huisvesting voor de gewone burger. Europese afhankelijkheid: Waarom Europa zich in een kwetsbare positie bevindt door militaire en energetische afhankelijkheid van de VS, zeker in het licht van de oorlog in Oekraïne. De industrialisatie en cultuur: De impact van outsourcing, poreuze grenzen en een doorgeslagen vergroeningsagenda op de stabiliteit van de westerse samenleving.Herstel van soevereiniteitVerbrugge roept op tot zelfonderzoek: moeten wij de boodschap van "America First" niet vertalen naar onze eigen politieke gemeenschap? Het herstellen van de legitimiteit van de staat begint bij het opkomen voor de eigen burgers, hun cultuur en hun bestaanszekerheid.
What this episode covers
In deze video analyseert Ad Verbrugge de opvallende aanwezigheid en boodschap van Donald Trump tijdens het World Economic Forum (WEF) in Davos. Waar de media zich concentreerden op bijzaken zoals Groenland, was de kern van Trumps komst een fundamentele oorlogsverklaring aan de huidige wereldorde.De kern van de boodschapTrump, samen met zijn team, bracht één duidelijke boodschap: "Globalisme is een mislukt beleid". Terwijl de Europese elite vasthoudt aan handelsverdragen en een "rules-based order", stelt Trump dat dit systeem de middenklasse in het Westen heeft uitgehold en landen afhankelijk heeft gemaakt van externe machten.Belangrijke thema's in deze analyse:De macht van de machtelozen: Hoe de onvrede onder de bevolking (het 'precariaat') leidt tot een massaal verlies van vertrouwen in instituties—vergelijkbaar met de dissidenten in het voormalige Oostblok. De aanval op de financiële elite: Trump keert zich tegen de 'hoogfinans' (Wall Street en de City) en pleit voor een terugkeer naar de reële economie, industriële groei en betaalbare huisvesting voor de gewone burger. Europese afhankelijkheid: Waarom Europa zich in een kwetsbare positie bevindt door militaire en energetische afhankelijkheid van de VS, zeker in het licht van de oorlog in Oekraïne. De industrialisatie en cultuur: De impact van outsourcing, poreuze grenzen en een doorgeslagen vergroeningsagenda op de stabiliteit van de westerse samenleving.Herstel van soevereiniteitVerbrugge roept op tot zelfonderzoek: moeten wij de boodschap van "America First" niet vertalen naar onze eigen politieke gemeenschap? Het herstellen van de legitimiteit van de staat begint bij het opkomen voor de eigen burgers, hun cultuur en hun bestaanszekerheid.
NOW PLAYING
Hierom ging Trump naar het WEF | Ad Verbrugge #2190
No transcript for this episode yet
Similar Episodes
Sep 17, 2025 ·24m
Jun 12, 2025 ·20m
May 19, 2025 ·25m
Jan 10, 2025 ·28m
Jan 10, 2025 ·23m