EPISODE · Dec 24, 2023 · 18 MIN
Hvem tør sige "Det ender godt"? -
from PræsteTid · host Anette Ejsing
Det gjorde de fleste. Dengang i 80'erne, 90'erne og 00'erne. Men det tør vi ikke længere. Siger Christian Bennike i sin bog "Engang troede vi på fremtiden" fra 2023. Ingen tør love, at det ender godt. Eller jo. Det gør jeg. Lyt med på min juleprædiken. Den handler om at vi frygter lyset. Ligesom hyrderne gjorde det på marken, da de hørte, at Jesus var født. - EVANGELIE-TEKSTEN: Og det skete i de dage, at der udgik en befaling fra kejser Augustus om at holde folketælling i hele verden. Det var den første folketælling, mens Kvirinius var statholder i Syrien. Og alle drog hen for at lade sig indskrive, hver til sin by. Også Josef drog op fra byen Nazaret i Galilæa til Judæa, til Davids by, som hedder Betlehem, fordi han var af Davids hus og slægt, for at lade sig indskrive sammen med Maria, sin forlovede, som ventede et barn. Og mens de var dér, kom tiden, da hun skulle føde; og hun fødte sin søn, den førstefødte, og svøbte ham og lagde ham i en krybbe, for der var ikke plads til dem i herberget. I den samme egn var der hyrder, som lå ude på marken og holdt nattevagt over deres hjord. Da stod Herrens engel for dem, og Herrens herlighed strålede om dem, og de blev grebet af stor frygt. Men englen sagde til dem: »Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele folket: I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren. Og dette er tegnet, I får: I skal finde et barn, som er svøbt og ligger i en krybbe.« Og med ét var der sammen med englen en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sang: »Ære være Gud i det højeste og på jorden! Fred til mennesker med Guds velbehag!« Lukasevangeliet 2,1-14 - Optagelsen er fra Holstebro kirke, søndag d. 24. december, 2023 kl. 14:30. Den inkluderer tekstlæsning, prædiken og Fadervor. Juleaften. (Billedet er fra den tredje af dagens fire julegudstjenester i Holstebro kirke)
What this episode covers
Det gjorde de fleste. Dengang i 80'erne, 90'erne og 00'erne. Men det tør vi ikke længere. Siger Christian Bennike i sin bog "Engang troede vi på fremtiden" fra 2023. Ingen tør love, at det ender godt. Eller jo. Det gør jeg. Lyt med på min juleprædiken. Den handler om at vi frygter lyset. Ligesom hyrderne gjorde det på marken, da de hørte, at Jesus var født. - EVANGELIE-TEKSTEN: Og det skete i de dage, at der udgik en befaling fra kejser Augustus om at holde folketælling i hele verden. Det var den første folketælling, mens Kvirinius var statholder i Syrien. Og alle drog hen for at lade sig indskrive, hver til sin by. Også Josef drog op fra byen Nazaret i Galilæa til Judæa, til Davids by, som hedder Betlehem, fordi han var af Davids hus og slægt, for at lade sig indskrive sammen med Maria, sin forlovede, som ventede et barn. Og mens de var dér, kom tiden, da hun skulle føde; og hun fødte sin søn, den førstefødte, og svøbte ham og lagde ham i en krybbe, for der var ikke plads til dem i herberget. I den samme egn var der hyrder, som lå ude på marken og holdt nattevagt over deres hjord. Da stod Herrens engel for dem, og Herrens herlighed strålede om dem, og de blev grebet af stor frygt. Men englen sagde til dem: »Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele folket: I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren. Og dette er tegnet, I får: I skal finde et barn, som er svøbt og ligger i en krybbe.« Og med ét var der sammen med englen en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sang: »Ære være Gud i det højeste og på jorden! Fred til mennesker med Guds velbehag!« Lukasevangeliet 2,1-14 - Optagelsen er fra Holstebro kirke, søndag d. 24. december, 2023 kl. 14:30. Den inkluderer tekstlæsning, prædiken og Fadervor. Juleaften. (Billedet er fra den tredje af dagens fire julegudstjenester i Holstebro kirke)
NOW PLAYING
Hvem tør sige "Det ender godt"? -
No transcript for this episode yet
Similar Episodes
No similar episodes found.
Similar Podcasts
No similar podcasts found.