EPISODE · Feb 23, 2022 · 7 MIN
الخواجة لامبو
from الأعمال الكاملة لـ عبدالرحمن الأبنودي · host Podcast Record
قصيدة الخواجة لامبوكلمات القصيدة :الضباب كان بات ليلتها ع القزازكانت القرية اللي مات فيها الخواجة لامبونايمة ع الجليد..في الصباحاتحركت جوه المطابخ الصحون والخداماتوابتدا الدق ف محلات الحديد ..والمكاكية ف حظاير الدواجن ..لبست الأطفال في أيد الأمهات في غير عناد ..النهار ده العيد يا كاسبرلما سمعت ندهة الديك من بعيد ..ضحكت البنت اللي واقفة تشد في حبال الجرس جوة الكنيسة..طالع القسيس سعيد..وبإيدو بينفض عبايتو م الجليدكل اسبانيا بتضحكعيد ... وعادي .. والجديدالخواجة لامبو .. ماتكانت القرية الي دايسه عليها اسبانيا .. ضلام من غير عيون..فلاحين فقرا .. بلا غيط .. او كانون ..اسبانيين بس في شهادة الميلاد ..يندغوا الاحزان مع كاس النبيت ..انما ..كان فيه كمان ناس اغنيا ..ليهم بيوت ..ليها سقوف طايلة السما..ممتلية باللي اسبانيا فراغ منه ..لامبو .. كان شاعر مغنييمشى والجيتار عشيقهيلمسو ..يملا ليل اسبانيا بفصوص الاماني والاغاني البرتقاني ...عم لامبو قضى عمره في الحارات والخمارات ..كان يغني للعيال المقروضين ..كان يغني للارامل ..والغلابا ...والسكارى ..السكارى اللي يعودوا من جحيم الحر .. في المنجمالسكارى اللي المحاجر حولتهم زيهاأزمة وحجارة ..الجيتار يعشق زحام الاسطوات ..والاغاني بتتولد في الغلبانين والغلبانات ..عم لامبوقضي عمره في الحارات والخمارات ..كان يحب الشمس ..والناس ..والغيطان ..والجيتار ..وقطته ..أول الناس اللي تحفظ غنوته ..كان يغني بألف صوت ...يا قمر .. يا رغيف بعيد ...النهارده الحد .. عيد ..الفقير ليه مش سعيد ..والغناي ليه مبسوطين؟يا قمر يابو عمر لسهالعباد ع الحانة كابسة..عاوزه تنسي ..عاوزه تنسي ...والغناي لو يسكروايبقى لجل يفكروا..يسرقوا م المسروقين ؟؟...وجيتاره .. كان عجوز زيه تمام..انما .. لُه في الكلام ..لامبو ما كان لوش سكن..الحياة في قريته مالهاش تمن..قلب اسبانيا برونز..قلب اسبانيا صفيح..قلب اسبانيا عطن..برد اسبانيا مراكب اترمت فيها القلوع..واقفة في شطوط الزمن..كل أطفال البلد كانت تحبهكلهم كانوا في يوم كورس للامبوفوق جبينه...قريتو كانت بترمي ضل اسبانيا الغميق..وشه كان وش البلدتبتسم .. يضحكلها...تزعل القرية ..اساه يصبغ خضار ورق الشجركان له قطة يعزهاواما كان البرد مرة يغزها ..لامبو يضحك لما يرفعها ف ايديه .. ويهزها ..«ايه يا قطة ؟يعني عيطنا أهه ..انزلي ..اجرى ..حلاوتك ..يلا بينا ع العمل ..الخواجه لامبو ماشي ..دخل الخماره .. حيوه السكارى ..تاره بالضحكه .. وبالفزيتا تاره ..غنى لامبو وبرد أسبانيا مزنهر مناخيرهياغلابا ...سيروا في الارض العريضة ....والسعوا النسمة بطواحين الهوا ...فيه في قلب الظلم حتة نجم بيضا ..العمل مش حاجة ضايعة في الهوا..برد اسبانيا استوى ...لامبو كان نشوان وكل ما فيه مغني..وجيتاره بين ايديه..والعباد.. منطورة زي الفحم لاسمر حواليهالشاويش دخل عليه..(ايه يا اسبانيا يا بطن مافيهش عيش)هس.. بس...الضلام اللي في اسبانيا ظهر..برم شنابات الشاويشالشاويش صرخ في لامبولامبو خبى غنوتو اياها في عبو..بس ما رضيش يجي جنبهوالفانوس اللي في سقف الحانة متعلق رعَشالشاويش صرخ بقلبهقلبه شايل كل دوسيهات الحكومةلامبو ممنوع من اغاني الفقراغنى غير ده..الحكومة مش حمارةلامبو بص علي السكاري.البرودة اللي في إيديهم جمدت كاس النبيتلامبو دمَّعالحياة .. عايزة جسارة..والخلايق عاوزة ابطالها يكون فيها جدارة..عايزه ابطالها في عز البرد مشحونة حرارةالجيتارة.. واخده ع اللحن النضيفالجيتارة..برضو بتنام ع الرصيفبرضو بتموت زيي علشان الرغيفبس ليل اسبانيا في الزنزانة له شكلو المخيف..والبلاط.. والسقعة.. والعود النحيف..لا ما غنيش للفقير .. والسجن لا..لا أغني..لأ ما غنيش..بس انا راجل شريف(ايه يا اسبانيا يا سجن في كأس نبيت...)آه.. وآه...لامبو من يومها وقولة آه .. غناهقريته لمتها آه..آه.. وآه.. والناس ترد الآهة آه..الكفاح الحي اصبح آه..و آه ع الكفاح لو يتقلب علي شكل آه..والنهارد ده لامبو مات..قتله ليل اسبانيا في الليل ع الرصيفقلبه كان لابس خفيفقتلته الآه..قتلتو في الحانة شنبات الشاويش..قتلته الدوسيهات في دواليب الحكومة..قتله الطفل اللي مش لاقي الفطارطلعت الناس النهار ده للكنيسةلقوه جنب الجدار..قطتو جنب الجيتار..قاعدة مش شايفة النهار..في انتظار الليل... واسبانيا.. وشنابات الشاويش(لامبو مات..)لامبو؟؟ يا عيني.. وتبكي الطفلتينيمسحوا دموعهم بايد الامهاتفي المناديل الجديدة(آخرة الرحلة تموت يا لامبو على طرف الرصيف.وانت لو جالك فقير..كنت تشوي قلبك الطيب تحطوله في رغيف؟؟!)قطته توطيعشان دمعتها ما تعملش ع الاسفلت صوتلامبو ماتتوصل الناس في الشوارع..يا سلام .. ده أنا سايبو وهو راجعيدمعوا..يرسموا فوق الصدور علامات صليبوالجرس يتلوى في حبال الكنيسةكان حزين .. حزين .. حزينقتله الحزنيفرشو فوقه الجرايديركعوا الاطفال يرصوا حوالين جسمه الورودوالدموع .. غيمة على عيون الوجود«يا حبيبي يا عم لامبو..»روحي يا ماما الكنيسة وسيبيني قاعدة جنبهيا حبيبي يا عم لامبوامها تبكي وتاخذها من ايديهامات شهيدمات شهيد الليل في اسبانيا السجينةمات .. وكان عاوز يعيشغيرشي بس الظلم برَّمله شنابات الشاويشالوداع يا عم لامبو"الوداع يا عم لامبو "الوداع يا قطته المرمية جنبه"الوداع يا قطته المرمية جنبه "الوداععربية الاغراب شالوه زي الهواالوداع .. دق الجرس فوق الكنيسةغنت الناس غنوتهالضباب عمال يضيعلاجل يدي فرصة للشمس اللي حتزور الربيعPodcast Record This podcast includes content produced or editorially adapted under a mix of owned rights and lawful use.We respect intellectual property and review any documented rights inquiry.Rights contact: [email protected] Hosted by Simplecast, an AdsWizz company. See pcm.adswizz.com for information about our collection and use of personal data for advertising.
What this episode covers
قصيدة الخواجة لامبوكلمات القصيدة :الضباب كان بات ليلتها ع القزازكانت القرية اللي مات فيها الخواجة لامبونايمة ع الجليد..في الصباحاتحركت جوه المطابخ الصحون والخداماتوابتدا الدق ف محلات الحديد ..والمكاكية ف حظاير الدواجن ..لبست الأطفال في أيد الأمهات في غير عناد ..النهار ده العيد يا كاسبرلما سمعت ندهة الديك من بعيد ..ضحكت البنت اللي واقفة تشد في حبال الجرس جوة الكنيسة..طالع القسيس سعيد..وبإيدو بينفض عبايتو م الجليدكل اسبانيا بتضحكعيد ... وعادي .. والجديدالخواجة لامبو .. ماتكانت القرية الي دايسه عليها اسبانيا .. ضلام من غير عيون..فلاحين فقرا .. بلا غيط .. او كانون ..اسبانيين بس في شهادة الميلاد ..يندغوا الاحزان مع كاس النبيت ..انما ..كان فيه كمان ناس اغنيا ..ليهم بيوت ..ليها سقوف طايلة السما..ممتلية باللي اسبانيا فراغ منه ..لامبو .. كان شاعر مغنييمشى والجيتار عشيقهيلمسو ..يملا ليل اسبانيا بفصوص الاماني والاغاني البرتقاني ...عم لامبو قضى عمره في الحارات والخمارات ..كان يغني للعيال المقروضين ..كان يغني للارامل ..والغلابا ...والسكارى ..السكارى اللي يعودوا من جحيم الحر .. في المنجمالسكارى اللي المحاجر حولتهم زيهاأزمة وحجارة ..الجيتار يعشق زحام الاسطوات ..والاغاني بتتولد في الغلبانين والغلبانات ..عم لامبوقضي عمره في الحارات والخمارات ..كان يحب الشمس ..والناس ..والغيطان ..والجيتار ..وقطته ..أول الناس اللي تحفظ غنوته ..كان يغني بألف صوت ...يا قمر .. يا رغيف بعيد ...النهارده الحد .. عيد ..الفقير ليه مش سعيد ..والغناي ليه مبسوطين؟يا قمر يابو عمر لسهالعباد ع الحانة كابسة..عاوزه تنسي ..عاوزه تنسي ...والغناي لو يسكروايبقى لجل يفكروا..يسرقوا م المسروقين ؟؟...وجيتاره .. كان عجوز زيه تمام..انما .. لُه في الكلام ..لامبو ما كان لوش سكن..الحياة في قريته مالهاش تمن..قلب اسبانيا برونز..قلب اسبانيا صفيح..قلب اسبانيا عطن..برد اسبانيا مراكب اترمت فيها القلوع..واقفة في شطوط الزمن..كل أطفال البلد كانت تحبهكلهم كانوا في يوم كورس للامبوفوق جبينه...قريتو كانت بترمي ضل اسبانيا الغميق..وشه كان وش البلدتبتسم .. يضحكلها...تزعل القرية ..اساه يصبغ خضار ورق الشجركان له قطة يعزهاواما كان البرد مرة يغزها ..لامبو يضحك لما يرفعها ف ايديه .. ويهزها ..«ايه يا قطة ؟يعني عيطنا أهه ..انزلي ..اجرى ..حلاوتك ..يلا بينا ع العمل ..الخواجه لامبو ماشي ..دخل الخماره .. حيوه السكارى ..تاره بالضحكه .. وبالفزيتا تاره ..غنى لامبو وبرد أسبانيا مزنهر مناخيرهياغلابا ...سيروا في الارض العريضة ....والسعوا النسمة بطواحين الهوا ...فيه في قلب الظلم حتة نجم بيضا ..العمل مش حاجة ضايعة في الهوا..برد اسبانيا استوى ...لامبو كان نشوان وكل ما فيه مغني..وجيتاره بين ايديه..والعباد.. منطورة زي الفحم لاسمر حواليهالشاويش دخل عليه..(ايه يا اسبانيا يا بطن مافيهش عيش)هس.. بس...الضلام اللي في اسبانيا ظهر..برم شنابات الشاويشالشاويش صرخ في لامبولامبو خبى غنوتو اياها في عبو..بس ما رضيش يجي جنبهوالفانوس اللي في سقف الحانة متعلق رعَشالشاويش صرخ بقلبهقلبه شايل كل دوسيهات الحكومةلامبو ممنوع من اغاني الفقراغنى غير ده..الحكومة مش حمارةلامبو بص علي السكاري.البرودة اللي في إيديهم جمدت كاس النبيتلامبو دمَّعالحياة .. عايزة جسارة..والخلايق عاوزة ابطالها يكون فيها جدارة..عايزه ابطالها في عز البرد مشحونة حرارةالجيتارة.. واخده ع اللحن النضيفالجيتارة..برضو بتنام ع الرصيفبرضو بتموت زيي علشان الرغيفبس ليل اسبانيا في الزنزانة له شكلو المخيف..والبلاط.. والسقعة.. والعود النحيف..لا ما غنيش للفقير .. والسجن لا..لا أغني..لأ ما غنيش..بس انا راجل شريف(ايه يا اسبانيا يا سجن في كأس نبيت...)آه.. وآه...لامبو من يومها وقولة آه .. غناهقريته لمتها آه..آه.. وآه.. والناس ترد الآهة آه..الكفاح الحي اصبح آه..و آه ع الكفاح لو يتقلب علي شكل آه..والنهارد ده لامبو مات..قتله ليل اسبانيا في الليل ع الرصيفقلبه كان لابس خفيفقتلته الآه..قتلتو في الحانة شنبات الشاويش..قتلته الدوسيهات في دواليب الحكومة..قتله الطفل اللي مش لاقي الفطارطلعت الناس النهار ده للكنيسةلقوه جنب الجدار..قطتو جنب الجيتار..قاعدة مش شايفة النهار..في انتظار الليل... واسبانيا.. وشنابات الشاويش(لامبو مات..)لامبو؟؟ يا عيني.. وتبكي الطفلتينيمسحوا دموعهم بايد الامهاتفي المناديل الجديدة(آخرة الرحلة تموت يا لامبو على طرف الرصيف.وانت لو جالك فقير..كنت تشوي قلبك الطيب تحطوله في رغيف؟؟!)قطته توطيعشان دمعتها ما تعملش ع الاسفلت صوتلامبو ماتتوصل الناس في الشوارع..يا سلام .. ده أنا سايبو وهو راجعيدمعوا..يرسموا فوق الصدور علامات صليبوالجرس يتلوى في حبال الكنيسةكان حزين .. حزين .. حزينقتله الحزنيفرشو فوقه الجرايديركعوا الاطفال يرصوا حوالين جسمه الورودوالدموع .. غيمة على عيون الوجود«يا حبيبي يا عم لامبو..»روحي يا ماما الكنيسة وسيبيني قاعدة جنبهيا حبيبي يا عم لامبوامها تبكي وتاخذها من ايديهامات شهيدمات شهيد الليل في اسبانيا السجينةمات .. وكان عاوز يعيشغيرشي بس الظلم برَّمله شنابات الشاويشالوداع يا عم لامبو"الوداع يا عم لامبو "الوداع يا قطته المرمية جنبه"الوداع يا قطته المرمية جنبه "الوداععربية الاغراب شالوه زي الهواالوداع .. دق الجرس فوق الكنيسةغنت الناس غنوتهالضباب عمال يضيعلاجل يدي فرصة للشمس اللي حتزور الربيعPodcast Record
NOW PLAYING
الخواجة لامبو
No transcript for this episode yet
Similar Episodes
Jun 21, 2026
Jun 21, 2026
Jun 21, 2026
Jun 21, 2026
Jun 21, 2026
Jun 21, 2026