EPISODE · Jul 13, 2022 · 5 MIN
Macro met Piet Rietman | Ondanks inflatie stijft consumptie
from Macro met Boot en Mujagić | BNR · host BNR Nieuwsradio
Ondanks de enorme inflatie blijven we driftig doorconsumeren, ziet ABN Amro-econoom Piet Rietman. 'De eerste helft van dit jaar lag de consumptie hoger dan in 2021. Dat heeft deels te maken met de lockdowns, maar het is alsnog opmerkelijk', vindt de econoom. 'Ook als je bedenkt dat de spaarsaldi een tijd lang zijn gaan stijgen. Vorige week kwam het CBS met het nieuws dat die saldi voor het eerst een beetje beginnen te slinken, dus daar begint al een kentering zichtbaar te worden.' Maar nog niet overal keert het beeld. 'In de schulden zie je ook niet echt een kentering. Al het gedrag van Nederlandse huishoudens, als het nou gaat om consumeren, sparen of schulden oplopen, het lijkt wel alsof Nederlandse huishoudens niet echt reageren op die hele hoge inflatie', merkt Rietman op. Rietman benadrukt wel dat de consumptie in euro's hoger is geworden, maar als je het afzet naar de hoeveelheid van een product dat gekocht wordt, het mogelijk anders uitvalt. 'Als er uitgedrukt in euro's niks verandert, dan moet er in het aantal producten of de kwaliteit ervan iets veranderen. We weten dat consumenten al van A-merken naar huismerken aan het verplaatsen zijn, maar ook zie je dat je minder producten in je mandje hebt en dat de kwaliteit ervan afneemt. Ook zit het in de energiekosten, de verwarming wordt lager gezet en we rijden minder met de auto. Dat zijn allemaal manieren waarmee toch kan reageren op de inflatie.' See omnystudio.com/listener for privacy information.
NOW PLAYING
Macro met Piet Rietman | Ondanks inflatie stijft consumptie
No transcript for this episode yet
Similar Episodes
Jun 25, 2026 ·59m
Jun 23, 2026 ·42m
Jun 18, 2026 ·28m
Jun 16, 2026 ·48m
Jun 15, 2026 ·22m
Jun 13, 2026 ·69m