Opinie | Aandeleninkoop tot je een ons weegt episode artwork

EPISODE · Jun 28, 2024 · 3 MIN

Opinie | Aandeleninkoop tot je een ons weegt

from Column Corné van Zeijl | BNR · host BNR Nieuwsradio

Pas geleden had ik een discussie over aandeleninkoop. Ik zie er wel de voordelen van. Ik ben nog uit de tijd dat KNP, de Koninklijke Nederlandse Papierfabrieken, na een aantal goede jaren te veel geld had. En omdat een bedrijf er volgens de ceo is om te investeren, werd in 1986 de PM 8 gebouwd, voor de lieve som van 8 miljoen gulden. Dat was op de top van de markt. De markt stortte in en de machine werd volledig afgeschreven. Conclusie: als het geld je in de zak brandt, kun je het maar beter aan de aandeelhouders teruggeven voordat je er domme dingen mee gaat doen. Er zijn natuurlijk ook genoeg slechte voorbeelden van aandeleninkoop. Denk maar eens aan ING, dat vlak voor de grote financiële crisis een inkoopprogramma van €5 mrd aankondigde. Om vervolgens in die crisis weer voor miljarden aandelen uit te geven tegen een ramsjprijs. Als tegenwerping gebruik ik graag het voorbeeld van de wereldkampioen aandeleninkopen: het Amerikaanse Autozone. Dat heeft sinds de beursintroductie maar liefst 88% van de aandelen teruggekocht. Het bedrijf wordt simpelweg goed gerund en heeft een prima cashflow, en die wordt gebruikt om aandelen in te kopen. Als je gewoon blijft zitten, behoor je tot de laatste aandeelhouders en ben je uiteindelijk alleen-eigenaar van het bedrijf. Een belegging in Autozone van $100 ten tijde van de emissie zou nu $161.000 waard zijn. Die prachtige koersgroei is volledig ondersteund door winstgroei per aandeel. De winst van Autozone groeit 14% per jaar. Maar omdat het aantal aandelen per jaar met 7% krimpt, hoeft de koek over steeds minder aandeelhouders verdeeld te worden. En dus groeit de winst per aandeel met maar liefst 21%, al ruim dertig jaar lang. Vandaar de superrendementen. Toch lijkt er enige kentering te komen in de aandeleninkoop. Jamie Dimon, de ceo van het Amerikaanse J.P. Morgan, gaf aan dat hij geen extra aandelen zal inkopen omdat de aandelen van zijn zakenbank simpelweg te duur zijn. Dat is een belangrijk signaal. Het aandeel noteert nu tweemaal de boekwaarde. Waarom zou je iets kopen wat tweemaal zoveel kost als het waard is? En dat geldt voor de hele Amerikaanse markt. In de VS zijn de kosten van vreemd vermogen nu hoger dan die van eigen vermogen. Dat is voor het eerst sinds in twintig jaar. En toch zien we nog steeds inkopen. De verklaring is dat die inkopen op korte termijn voor een hogere vraag naar aandelen zorgen en dat drijft de koers op. En dat is weer goed voor de personeelsopties die al die managers hebben gekregen. Ik ben nog steeds een voorstander van aandeleninkoop. Zolang men maar zijn gezonde verstand gebruikt, mag men van mij aandelen inkopen tot ze een ons wegen. Maar ja, gezond verstand moet je altijd gebruiken, toch? Over de column van Corné van Zeijl Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Cardano en belegt ook privé. Reageer via [email protected]. Deze column kun je ook iedere donderdag lezen in het FD.See omnystudio.com/listener for privacy information.

NOW PLAYING

Opinie | Aandeleninkoop tot je een ons weegt

0:00 3:53

No transcript for this episode yet

We transcribe on demand. Request one and we'll notify you when it's ready — usually under 10 minutes.

Goed met Geld Podcast Goed met Geld Podcast Goed met Geld is dé podcast voor millenials die meer uit hun geld willen halen! Wij zijn Bas en Arjan en we podcasten over geldzaken en financiële onafhankelijkheid.Als twee echte millenials doen we dat luchtig en met humor, en mikken we dus ook bewust op onze generatiegenoten.Maar niet getreurd! Als jij geen millenial bent dan ben je nog steeds van harte welkom om te luisteren, en om ook Goed met Geld te worden! Fika with Rice Fredrik van Huynh Join Fredrik, one of Sweden's top entrepreneurs who's been seen on Forbes Magazine, BBC, Bloomberg, The New York Times, The Financial Times as he interviews some of the most inspirational and remarkable people in the world - turning their life lessons and life hacks into actionable advice you can use in your life no matter your profession or age. What's behind their secret sauce, their paths to success, their life lessons and how they overcome obstacles that stand in the way. If you're ambitious, want to grow and like to continually improve yourself each day, subscribe to the show. You'll love it. Studio Formule 1 StudioFormule1 In de Studio Formule 1 podcast nemen wij, Roy, Thomas, Marco en Chris de luisteraar mee naar onze beleving van de Formule 1. Als onafhankelijke podcast analyseren we de races en het andere nieuws in en om de paddock, met af en toe een stap daarbuiten. Ministerie van Hollandse Zaken Ynze van Hoek & Luc de Vries Samen op onderzoek naar hollandse zaken. Stamppot, fietsen en kaas. Hoe Nederlandse is dat nu eigenlijk? Een podcast over de ware cultuur van het polderland.

Frequently Asked Questions

How long is this episode of Column Corné van Zeijl | BNR?

This episode is 3 minutes long.

When was this Column Corné van Zeijl | BNR episode published?

This episode was published on June 28, 2024.

What is this episode about?

Pas geleden had ik een discussie over aandeleninkoop. Ik zie er wel de voordelen van. Ik ben nog uit de tijd dat KNP, de Koninklijke Nederlandse Papierfabrieken, na een aantal goede jaren te veel geld had. En omdat een bedrijf er volgens de ceo is...

Can I download this Column Corné van Zeijl | BNR episode?

Yes, you can download this episode by clicking the download button on the episode player, or subscribe to the podcast in your preferred podcast app for automatic downloads.
URL copied to clipboard!