EPISODE · Mar 17, 2022 · 6 MIN
Opinie | De renteverhoging van de Fed is helemaal niks
from Macro met Boot en Mujagić | BNR · host BNR Nieuwsradio
De Amerikaanse centrale bank verhoogt de rente met een kwart procent om de hoge inflatie tegen te gaan. Volgens macro-econoom en BNR-commentator Kees de Kort 'snijdt dat geen hout'. 'De hoge inflatie is ontstaan uit beleidskeuzes, zoals het coronabeleid en het energiebeleid. En daarbij komt nog politieke onzekerheid', zegt De Kort. Hij noemt dat tot 2015 de rente met de inflatie meeliep, maar dat dat in de afgelopen jaren niet meer zo was. 'Toen was de rente lager. Dat betekent niet dat het zo hoort, maar dat is toevallig zo geweest.' Volgens De Kort zouden we die situatie niet normaal moeten vinden, want 'het is buitengewoon niet normaal'. Hij vat het samen: 'De Fed staat op een punt dat wat ze ook doen zinloos is, niets doen zorgt voor problemen en iets groots doen zorgt voor nog veel meer problemen.'See omnystudio.com/listener for privacy information.
NOW PLAYING
Opinie | De renteverhoging van de Fed is helemaal niks
No transcript for this episode yet
Similar Episodes
Jun 25, 2026 ·59m
Jun 23, 2026 ·42m
Jun 18, 2026 ·28m
Jun 16, 2026 ·48m
Jun 15, 2026 ·22m
Jun 13, 2026 ·69m