EPISODE · May 9, 2022 · 5 MIN
Opinie | Denk na over de gevolgen van sancties
from Macro met Boot en Mujagić | BNR · host BNR Nieuwsradio
De leiders van de G7-landen zijn het eens geworden om de invoer van Russische olie te verbieden. Dat meldt het Witte Huis. 'De rijke landen willen er in het Oekraïneconflict nog een schepje bovenop gooien. De rijke landen willen sancties en maatregelen, maar de rest van wereld denkt daar heel anders over', stelt Kees de Kort, macro-econoom en BNR economiecommentator. Volgens De Kort is het gevolg van de sancties dat de energieprijzen en voedselprijzen omhoog gaan. 'Dat betekent dat de inflatie op veel plekken in de wereld ook omhoog gaat. Extra sancties maken het extra onprettig.' De Kort vindt dat de eerste prioriteit van de Nederlandse regering de Nederlandse bevolking zou moeten zijn, de twee prioriteit zou Europa moeten zijn en dan volgt de rest van de wereld. 'We moeten wel nadenken wat de consequenties zijn op korte termijn en lange termijn wanneer Nederland optreedt bij een conflict, dus niet op gevoel zomaar wat doen.' See omnystudio.com/listener for privacy information.
NOW PLAYING
Opinie | Denk na over de gevolgen van sancties
No transcript for this episode yet
Similar Episodes
Jun 25, 2026 ·59m
Jun 23, 2026 ·42m
Jun 18, 2026 ·28m
Jun 16, 2026 ·48m
Jun 15, 2026 ·22m
Jun 13, 2026 ·69m