Opinie | Is dit 2020 of 2022? episode artwork

EPISODE · May 16, 2025 · 4 MIN

Opinie | Is dit 2020 of 2022?

from Column Corné van Zeijl | BNR · host BNR Nieuwsradio

Na een verbazingwekkende rally staan de aandelenkoersen bijna op hetzelfde niveau als voor ‘bevrijdingsdag’, toen de Amerikaanse president Trump met zijn heffingen kwam. Het doet een beetje denken aan de coronadip. Het leek toen ook zo logisch dat er een wereldwijde recessie zou komen. In 2020 viel door de lockdowns de consumentenvraag compleet weg. De correctie in de aandelenmarkt was kort en hevig. Degenen die de dip kochten, zonder na te denken of de economie in een sinkhole zou wegzakken, bleken achteraf de beste beleggingsrendementen te hebben gemaakt. Ook toen was er een scherpe herstelrally. Je had gewoon moeten blijven zitten. Dat de beurzen stegen, kwam door de maximale fiscale en monetaire steun die werd gegeven. Een groot verschil met nu. Fiscaal zitten met name de VS wel aan hun maximum. Het begrotingstekort komt naar verwachting zo rond de 8% uit in 2025. En monetair lijkt de Fed ook niet erg bereidwillig de rente op korte termijn te verlagen om de economie te ondersteunen. Men wil eerst kijken of de hoge importtarieven een blijvend effect op de inflatie hebben. Of wordt dit een herhaling van 2022? Ook toen zagen we na een flinke daling een scherp koersherstel. Maar in tegenstelling tot 2020 verpieterde dat snel. En kwam er weer een correctie en nog een correctie. Pas in het najaar werd de bodem echt goed aangestampt. Dat koersendrama van 2022 had een aantal oorzaken. Als eerste: beleggers waren veel te enthousiast. Het jaar begon met een koers-winstverhouding van 22 (net als 2025). Dat geeft aan dat de verwachtingen voor de winstgroei erg hoog waren. Ten tweede: de centrale banken moesten de rente flink verhogen. De stijgende inflatie was niet zo van voorbijgaande aard (transitory, herinnert u zich dat woord nog?) als de beleidsmakers hadden gehoopt. Door de hoge rentegevoeligheid van de Amerikaanse economie zorgt een hogere Fed-rente normaal gesproken voor afkoeling. Dit keer dus niet. Veel mensen met een hypotheek hadden hun rente vastgezet. Dus wordt 2025 een 2020-achtig jaar of lijkt het meer op 2022? De geschiedenis herhaalt zich niet, maar rijmt vaak wel. Ik denk dat de kans op een serieuze afkoeling van de Amerikaanse economie een reëel risico is. De hogere importtarieven hebben een negatief effect. En de voortdurende onzekerheid zorgt dat bedrijven en consumenten voorzichtiger worden. Dat heeft impact op de winsten en uiteindelijk dus ook op de koersen. Daarbij komt het potentiële risico dat beleggers nu echt het vertrouwen in Amerikaanse staatsschulden verliezen. Ik denk dat 2025 gewoon 2025 wordt. Minder economische groei, minder winstgroei. Of misschien zelfs een winstdaling gecombineerd met een wat lagere waardering. Simpelweg allemaal wat minder, maar wel met genoeg reuring. Over de column van Corné van Zeijl Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Cardano en belegt ook privé. Reageer via [email protected]. Deze column kun je ook iedere donderdag lezen in het FD.See omnystudio.com/listener for privacy information.

NOW PLAYING

Opinie | Is dit 2020 of 2022?

0:00 4:25

No transcript for this episode yet

We transcribe on demand. Request one and we'll notify you when it's ready — usually under 10 minutes.

Goed met Geld Podcast Goed met Geld Podcast Goed met Geld is dé podcast voor millenials die meer uit hun geld willen halen! Wij zijn Bas en Arjan en we podcasten over geldzaken en financiële onafhankelijkheid.Als twee echte millenials doen we dat luchtig en met humor, en mikken we dus ook bewust op onze generatiegenoten.Maar niet getreurd! Als jij geen millenial bent dan ben je nog steeds van harte welkom om te luisteren, en om ook Goed met Geld te worden! Fika with Rice Fredrik van Huynh Join Fredrik, one of Sweden's top entrepreneurs who's been seen on Forbes Magazine, BBC, Bloomberg, The New York Times, The Financial Times as he interviews some of the most inspirational and remarkable people in the world - turning their life lessons and life hacks into actionable advice you can use in your life no matter your profession or age. What's behind their secret sauce, their paths to success, their life lessons and how they overcome obstacles that stand in the way. If you're ambitious, want to grow and like to continually improve yourself each day, subscribe to the show. You'll love it. Studio Formule 1 StudioFormule1 In de Studio Formule 1 podcast nemen wij, Roy, Thomas, Marco en Chris de luisteraar mee naar onze beleving van de Formule 1. Als onafhankelijke podcast analyseren we de races en het andere nieuws in en om de paddock, met af en toe een stap daarbuiten. Ministerie van Hollandse Zaken Ynze van Hoek & Luc de Vries Samen op onderzoek naar hollandse zaken. Stamppot, fietsen en kaas. Hoe Nederlandse is dat nu eigenlijk? Een podcast over de ware cultuur van het polderland.

Frequently Asked Questions

How long is this episode of Column Corné van Zeijl | BNR?

This episode is 4 minutes long.

When was this Column Corné van Zeijl | BNR episode published?

This episode was published on May 16, 2025.

What is this episode about?

Na een verbazingwekkende rally staan de aandelenkoersen bijna op hetzelfde niveau als voor ‘bevrijdingsdag’, toen de Amerikaanse president Trump met zijn heffingen kwam. Het doet een beetje denken aan de coronadip. Het leek toen ook zo logisch dat...

Can I download this Column Corné van Zeijl | BNR episode?

Yes, you can download this episode by clicking the download button on the episode player, or subscribe to the podcast in your preferred podcast app for automatic downloads.
URL copied to clipboard!