EPISODE · Jun 15, 2022 · 4 MIN
Opinie Roel Beetsma | De ECB zal moeten opkopen
from Macro met Boot en Mujagić | BNR · host BNR Nieuwsradio
De ECB is voor een spoedvergadering bijeengekomen om te praten over de opgelopen rente, de verschillen tussen de verschillende lidstaten en wat ze daaraan gaan doen. 'Het is niet makkelijk, want wat er nu optreedt is een soort fragmentatie in de eurozone', zegt hoogleraar macro-economie aan de Universiteit van Amsterdam Roel Beetsma. 'De opkoopprogramma's voor de pandemie is afgelopen, het asset purchasing programma wordt ook steeds verder verkleind en zal op een gegeven moment aflopen, en de manier om hier iets aan te doen is toch echt door opkopen.' 'Je zou de investeringen in beide programma's op peil kunnen houden, dus als obligaties dan aflopen worden er nieuwe gekocht', vervolgt Beetsma. 'De netto opkopen zijn afgelopen, maar er zijn wel nog herinvesteringen. Een mogelijkheid is dat die herinvesteringen meer richting landen gaan die onder vuur liggen.' See omnystudio.com/listener for privacy information.
NOW PLAYING
Opinie Roel Beetsma | De ECB zal moeten opkopen
No transcript for this episode yet
Similar Episodes
Jun 25, 2026 ·59m
Jun 23, 2026 ·42m
Jun 18, 2026 ·28m
Jun 16, 2026 ·48m
Jun 15, 2026 ·22m
Jun 13, 2026 ·69m