EPISODE · Jun 16, 2022 · 8 MIN
Opinie Wim Zwanenburg | De Fed heeft het verkeerd ingeschat
from Macro met Boot en Mujagić | BNR · host BNR Nieuwsradio
Niet geheel onverwachts, maar toch was het rentebesluit van de Fed zeer bijzonder. Voor het eerst in bijna dertig jaar verhoogde de Amerikaanse centrale bank de rente met maar liefst 75 basispunten. 'Als professional ben ik niet overvallen, want je kijkt de hele dag en ook 's avonds naar de schermen', zegt Wim Zwanenburg, van Stroeve Lemberger. 'Als je kijkt naar de geldmarktfutures, de termijncontracten op de geldmarkten, dan kon je al zien dat de drie kwartjes al ingeprijsd waren in de markt. Maar vermogensbeheerder en beleggers gingen nog uit van 50 basispunten.' Dat ze daar vanuit gingen was vooral nog zo voor de inflatiecijfers van afgelopen vrijdag, die 'behoorlijk tegenvielen', zoals Zwanenburg omschrijft. 'Het verwijt is aan de Fed dat ze dit verkeerd hebben ingeschat. Op het moment dat Biden aantrad met zijn nieuwe regering ging hij ook nog eens verder stimuleren. De Amerikaanse economie ligt op een heel hoog groeipad, maar komt door allerlei schrokken van de oorlog, corona in China, logistieke problemen en de krappe arbeidsmarkt tot stilstand', aldus Zwanenburg. See omnystudio.com/listener for privacy information.
NOW PLAYING
Opinie Wim Zwanenburg | De Fed heeft het verkeerd ingeschat
No transcript for this episode yet
Similar Episodes
Jun 25, 2026 ·59m
Jun 23, 2026 ·42m
Jun 18, 2026 ·28m
Jun 16, 2026 ·48m
Jun 15, 2026 ·22m
Jun 13, 2026 ·69m