EPISODE · Jun 1, 2025 · 7 MIN
Overlast voor omwonenden coffeeshop Ooievaarstraat
In de betoverende Vogelbuurt, aan de historische Ooievaarsweg, wacht een nieuwe wereld op je: Coffeeshop Noord in Amsterdam. Of je nu jong of oud bent, je zult ongetwijfeld nieuwsgierig worden om een bezoekje te brengen aan deze plek. De gevolgen van deze wervende tekst op de website van de coffeeshop merken ze in de omgeving. Je hoort een buurtbewoonster. We hebben ook de coffeeshop om een reactie gevraagd en die laat weten de signalen uit de buurt zeer serieus te nemen. Zo heeft men handhavers in dienst die bezoekers aanspreken als ze zich niet volgens de regels gedragen. Ook weren deze handhavers hangjongeren en vervuiling uit de omgeving, aldus de coffeeshop. Daarnaast onderhoudt men naar eigen zeggen goede contacten met politie en handhaving en heeft men zogenaamde 'Victor-poppen' opgesteld die automobilisten wijzen op hun snelheid. Verder is er cameratoezicht en heeft de coffeeshop een speciale buurttelefoon in gebruik genomen, waarop overlast kan worden gemeld. De coffeeshop belooft dan snel te handelen maar is op deze lijn naar eigen zeggen nog maar 1x gebeld. De problemen met parkeren wijt de coffeeshop vooral aan het parkeerbeleid van de gemeente, waardoor mensen die het centrum willen bezoeken hun auto goedkoop in de Vogelbuurt parkeren om vervolgens met het pontje over te steken. Over het roken buiten verklaart de coffeeshop dat er binnen kan worden gebruikt, zolang er maar geen tabak wordt gerookt. Verder stelt men dat roken op straat door de gemeente wordt gedoogd. Tot slot stelt de coffeeshop dat gereguleerde verstrekking van wiet bijdraagt aan het terugdringen van illegale straathandel en de risico's voor jongeren. Men zegt men het te betreuren als er klachten zijn en mee te willen denken over constructieve oplossingen.
NOW PLAYING
Overlast voor omwonenden coffeeshop Ooievaarstraat
No transcript for this episode yet