EPISODE · May 27, 2026 · 55 MIN
قسمت یازدهم/منابع نفتی؛ نفرین یا موهبت؟
from تلنگر نو · host لیبرالهای ایران
این ویدیو قسمت سوم از سری ویدیوهای ما درباره موضوع نفت است. در قسمت نخست ما به بررسی سازمان اوپک و اهمیت آن در قیمتگذاری نفت پرداختیم و در قسمت دوم به نحوه مدیریت درآمد نفتی در کشورهای مختلف دنیا و تأثیر مثبت یا منفی درآمد نفتی در توسعه سیاسی و اقتصادی آنها پرداختیم. در این قسمت در گفتگو با مهمان برنامه، رضا انصاری درباره نحوه استفاده از درآمد نفتی در ایران به بحث میپردازیم.رضا انصاری فارغالتحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه صنعتی آریامهر در مقطع کارشناسی ارشد است. او مدیر سابق سایت «چراغ آزادی» بود و به مدت ده ماه به عنوان عضو ناظر با گروه «دانشجویان و دانشآموختگان لیبرال دانشگاههای ایران» همکاری داشت. او پس مدتها دوری از فضای آکادمیک بار دیگر به فضای دانشگاهی بازگشتهاست و در مقطع دکترا تحصیلات خود را در رشته اقتصاد ادامه میدهد.رضا در این گفتگو ضمن بررسی روند تاریخی استفاده از درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران به ویژه در دوره رونق و سپس افول رشد اقتصادی ایران در دهههای ۴۰ و ۵۰، به بررسی اشتباهات راهبردی میپردازد. او بهترین شیوه مدیریت درآمدهای نفتی را شیوه نروژی میداند و راه حل پایدار را در حرکت به سوی این شیوه میداند که درآمد نفتی از اقتصاد خارج میشود. ما را در یوتیوب، برنامههای پخش پادکست و شبکههای اجتماعی با حساب کاربری newtalangor دنبال کنید و به دوستانتان هم معرفی کنید.
What this episode covers
این ویدیو قسمت سوم از سری ویدیوهای ما درباره موضوع نفت است. در قسمت نخست ما به بررسی سازمان اوپک و اهمیت آن در قیمتگذاری نفت پرداختیم و در قسمت دوم به نحوه مدیریت درآمد نفتی در کشورهای مختلف دنیا و تأثیر مثبت یا منفی درآمد نفتی در توسعه سیاسی و اقتصادی آنها پرداختیم. در این قسمت در گفتگو با مهمان برنامه، رضا انصاری درباره نحوه استفاده از درآمد نفتی در ایران به بحث میپردازیم.رضا انصاری فارغالتحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه صنعتی آریامهر در مقطع کارشناسی ارشد است. او مدیر سابق سایت «چراغ آزادی» بود و به مدت ده ماه به عنوان عضو ناظر با گروه «دانشجویان و دانشآموختگان لیبرال دانشگاههای ایران» همکاری داشت. او پس مدتها دوری از فضای آکادمیک بار دیگر به فضای دانشگاهی بازگشتهاست و در مقطع دکترا تحصیلات خود را در رشته اقتصاد ادامه میدهد.رضا در این گفتگو ضمن بررسی روند تاریخی استفاده از درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران به ویژه در دوره رونق و سپس افول رشد اقتصادی ایران در دهههای ۴۰ و ۵۰، به بررسی اشتباهات راهبردی میپردازد. او بهترین شیوه مدیریت درآمدهای نفتی را شیوه نروژی میداند و راه حل پایدار را در حرکت به سوی این شیوه میداند که درآمد نفتی از اقتصاد خارج میشود. ما را در یوتیوب، برنامههای پخش پادکست و شبکههای اجتماعی با حساب کاربری newtalangor دنبال کنید و به دوستانتان هم معرفی کنید.
NOW PLAYING
قسمت یازدهم/منابع نفتی؛ نفرین یا موهبت؟
No transcript for this episode yet
Similar Episodes
Jun 25, 2026 ·6m
Jun 24, 2026 ·27m
Jun 24, 2026 ·5m
Jun 23, 2026 ·29m
Jun 23, 2026 ·2m
Jun 22, 2026 ·29m