EPISODE · Dec 12, 2022 · 26 MIN
Skal vi lære eller bare være på skolen (litt flere timer)?
from Rekk opp hånda!
Fra 1990 til 2008 fikk grunnskolen over 1000 timer ekstra på timeplanen. Det finnes ingen undersøkelser som gir et fullgodt svar på hvilken effekt det har hatt. Blir vi smartere av å gå flere år på skolen og ha flere timer? Elise Farstad Djupedal er stipendiat ved NTNU og skapt en viss furore den siste tiden. Hun skriver på en doktorgrad med (foreløpig) tittel Grunnskolen som kunnskapspolitikk: politisk styring av skolens kunnskapsinnhold fra 1959 til 2016. I dette arbeidet har hun blant annet funnet en hel del ekstra timer som har kommet til underveis, 1359 timer for å være nøyaktig. 7 av 10 kjeder seg på skolen og 1 av 4 gruer seg til å gå på skolen ifølge Ungdata-undersøkelsen. Er det en sammenheng mellom økt kjedsomhet og mistrivsel på den ene siden, og dagens ensretting av skolen på den andre siden? Elevene går lenger på skolen - men lærer de mer av den grunn?
NOW PLAYING
Skal vi lære eller bare være på skolen (litt flere timer)?
No transcript for this episode yet
Similar Episodes
Dec 17, 2025 ·13m
Sep 23, 2025 ·12m
Sep 11, 2025 ·18m
Jan 4, 2025 ·28m
Dec 29, 2024 ·31m