EPISODE · Dec 29, 2025 · 2 MIN
Slekter følge slekters gang?
from Tapas for troen · host Norea Mediemisjon
"Dette var slektene til Noahs sønner, etter deres avstamming i sine folkeslag. Fra disse har folkeslagene spredt seg utover jorden etter vannflommen." (1. Mos. 10:32)Noahs tre sønner med koner var med i arken, men ungene deres ble født etterpå, på den "nye" jorda. Den gode starten varte ikke lenge. Slekta til Kam, ene sønnen til Noa, ble forbannet av Noa, står det. Og et av oldebarna til Noah, Nimrod, han ble viden kjent for å opponere mot Gud (v. 8-12; 9:25). I dette kapittelet ramses det opp mange navn og noen få opplysninger. Høres det kjedelig ut? Det er interessant å lese tolkninger av de som kan dette. De sier at her nevnes tyskere, grekere, spaniere, egyptere, etiopiere, libyere, arabere, hebreere med flere. Kort og forenklet mener de at Kams etterkommere bosatte seg i Afrika, Sems etterkommere i Asia og Jafets etterkommere i Europa.Til ettertanke står det at hver av disse folkegruppene har sin tid hvor de i sin helhet forakter Gud, og tilsvarende en tid hvor de vender seg til Gud (J. H. H. Brochmann/P. Hognestad). Hvilken tid er vi i nå? Vi trenger å be om nåde for landet vårt og Europa!Ja, en kan jo begynne å lure, for der er jo ei lang tid der Europa virker som om de har vendt seg til Gud, og samtidig så har vi hatt ei lang tid der folk har vendt seg vekk ifra Gud. Fremdeles er det mulig med ei ny nådetid. Så la oss be om det i dag: om nåde og velsignelse og frelse for landet vårt og for Europa!Skrevet og lest av Eli Fuglestad for Norea Håpets Kvinner.
What this episode covers
"Dette var slektene til Noahs sønner, etter deres avstamming i sine folkeslag. Fra disse har folkeslagene spredt seg utover jorden etter vannflommen." (1. Mos. 10:32)Noahs tre sønner med koner var med i arken, men ungene deres ble født etterpå, på den "nye" jorda. Den gode starten varte ikke lenge. Slekta til Kam, ene sønnen til Noa, ble forbannet av Noa, står det. Og et av oldebarna til Noah, Nimrod, han ble viden kjent for å opponere mot Gud (v. 8-12; 9:25). I dette kapittelet ramses det opp mange navn og noen få opplysninger. Høres det kjedelig ut? Det er interessant å lese tolkninger av de som kan dette. De sier at her nevnes tyskere, grekere, spaniere, egyptere, etiopiere, libyere, arabere, hebreere med flere. Kort og forenklet mener de at Kams etterkommere bosatte seg i Afrika, Sems etterkommere i Asia og Jafets etterkommere i Europa.Til ettertanke står det at hver av disse folkegruppene har sin tid hvor de i sin helhet forakter Gud, og tilsvarende en tid hvor de vender seg til Gud (J. H. H. Brochmann/P. Hognestad). Hvilken tid er vi i nå? Vi trenger å be om nåde for landet vårt og Europa!Ja, en kan jo begynne å lure, for der er jo ei lang tid der Europa virker som om de har vendt seg til Gud, og samtidig så har vi hatt ei lang tid der folk har vendt seg vekk ifra Gud. Fremdeles er det mulig med ei ny nådetid. Så la oss be om det i dag: om nåde og velsignelse og frelse for landet vårt og for Europa!Skrevet og lest av Eli Fuglestad for Norea Håpets Kvinner.
NOW PLAYING
Slekter følge slekters gang?
No transcript for this episode yet
Similar Episodes
Mar 26, 2026 ·1m
Jan 2, 2026 ·47m
Dec 21, 2025 ·46m