EPISODE · Jun 22, 2020 · 2 MIN
Opinie | Watermismanagement
from Paul Laseur | BNR · host BNR Nieuwsradio
Een strijd die wij glansrijk hebben gewonnen, door ons te specialiseren in spectaculaire waterwerken, zoals polders, dijken en stormvloedkeringen. Ruim één derde van ons grondgebied ligt onder zeeniveau. Het is ook best een klein wonder dat het al zo lang goed gaat. Dankzij vaderlandse helden als Hansje Brinker die zijn vinger in de dijk stak. Laat ons de wereld maar vertellen hoe dat moet, watermanagement: Hollands glorie in optima forma. Niet te veel maar te weinig water is het probleem Alleen in eigen land bakken we er weinig van. Het lukt steeds minder goed om het water te controleren. Niet omdat er teveel van is, maar te weinig. Je zou het niet zeggen na de zondvloed van vorige week, die van Zwolle tot Vlissingen de straten blank zette. Maar voor onze landbouw is droogte een structureel probleem aan het worden. Het neerslagtekort in Nederland was nog nooit zo groot als dit voorjaar. De boeren houden alvast rekening met weer een droge zomer. Die meteen al begint met een hittegolf deze week. Er valt niet tegenop te sproeien; het water zakt meteen weg in de droge ondergrond als het al niet is verdampt voordat het de aarde raakt. Niet alleen de landbouw heeft veel last van het lage waterpeil. Ook de binnenvaart ligt regelmatig een paar weken stil met hun vracht. Met flinke economische schade tot gevolg. Beluister ook | Paul Laseur | Unilever op papier volledig Brits Watermanagement faalt Het Nederlandse watermanagement faalt schromelijk en slaagt er niet in om te schakelen: Van een eeuwig gevecht tégen het water naar een strijd óm het water. We zijn groot geworden met het tegenhouden en afvoeren ervan. Maar de effectieve aanvoer en opslag van water gaat ons een stuk minder goed af. En dat is beschamend. We kunnen ook zoveel zuiniger en efficiënter met ons water omspringen dan we nu doen. Het water dat in dit land door de leidingen stroomt is van sublieme kwaliteit. Het is toch doodzonde om met dat heerlijke drinkwater twee keer per dag te douchen, de wc door te spoelen en de auto te wassen? Of het opblaasbadje en de afwasmachine ermee te laten vollopen? Daar zouden we prima regenwater voor kunnen gebruiken. Beluister ook | Middenin een woestijn water uit de lucht vangen: het kán Innovaties nodig Maar in plaats van het hemelwater op te vangen laten we het ongebruikt op onze betegelde tuintjes pletteren. Waarom ook geen eenvoudige filtersystemen installeren om huishoudelijk afvalwater te hergebruiken. En gescheiden waternetten naar alle woningen: één voor het hoogwaardige drinkwater en één voor alle andere zaken. Daar kunnen we zelfs die loden leidingen voor laten liggen, die er nu zo nodig uitmoeten. Als Nederland zijn bijzondere positie in watermanagement serieus neemt en wil behouden, zal het ook met waterschaarste moeten leren omgaan. Prettige maandag!See omnystudio.com/listener for privacy information.
What this episode covers
Opinie | Watermismanagement
NOW PLAYING
Opinie | Watermismanagement
No transcript for this episode yet
Similar Episodes
Jun 17, 2025 ·31m
Jun 11, 2025 ·27m
Jun 11, 2025 ·28m
Jun 11, 2025 ·27m
Jun 11, 2025 ·30m
Jun 11, 2025 ·31m